Vi har flere gange fået spørgsmålet hvorfor vores motorcykler "kun" er faldet 21.000 når flere biler er faldet mere end 40.000

Her følger et beregningseksempel:

 

Vi tager et køretøj der koster 119.572 kr. Det er ikke nogen helt tilfældig pris da det netop er det en Fatboy 114- 2018 model koster i Vivid Black. Men i dette eksempel bruger vi også denne pris som prisen for en imaginær bil:

 

Fælles for MC og Bil

Pris: 119.572,-

moms: 29.893

Pris excl afgift: 149.465,-

 

Her stopper ligheden

Vi starter med Fatboy 114 før og efter den nye afgift pr. 3/10-17

  Før 3/10-17  Efter 3/10-17
Pris Excl afgift  149.465,- 149.465,- 
Fradrag ABS -4165,- -4165,-
Afgiftsgrundlag  145.300,- 145.300,-
105% af 9.600-33.600  25.200,-  
85% af 9.600-58.400   41.480,-
150% af 33.600-145.300 167.550,-  
150% af 58.400-145.300    130.350,-
Pris ialt excl. lev. 342.215,-  321.295,-
Besparelse:   20.920,-

 

Kort fortalt er der sket det at det lave skalaknæk (som det kaldes) er sat op til 58.400 fra 33.600. Der er 2 afgiftssatser. Den lave VAR på 105% - den er nu sat ned til 85%.. Så før skulle der betales 105% i afgift af Cyklens pris fra 9.600 til 33.600 - eller i praksis kr. 25.200 for alle vores modeller, da de alle koster mere end 33.600 excl afgift. Efter 3/10 skal der betales 85% af prisen mellem 9.600 og 58.400 - Eller i alt 41.480. Den høje afgiftssats er ikke faldet . den er stadig 150%. Forskellen er at den nu først skal betales for den del af prisen som ligger OVER 58.400 - før var det 150% af den del af prisen der lå over 33.600

Havde Faboy'en været en BIL ville regnestykket se således ud:

  Før 3/10-17  Efter 3/10-17
Pris Excl afgift  149.465,- 149.465,- 
Fradrag ABS -3.750,- 0,-
Fradrag ESP -2.500,- 0,-
Fradrag Airbags -5.120,- -5.120,-
Fradrag NCAP -2000,- -8.000,-
Beskatningsgrundlag 136.095,- 136.345,-
105% af 0-106.600 111.930,-   
85% af 0-186.000   115.893,-
150% af pris over 106.600 44.242,-  
150% af pris over 185.000   0
Fradrag selestrammer -600,- -3000,-
Pris ialt excl lev. 305.037,- 262.358,-
Besparelse   42.679,-

 

Dette er som sagt en IMAGINÆR bil... som vi antager ikke bliver påvirket af yderligere regler der reducerer afgift ved lavt brændstofforbrug eller lægger afgift til, ved højt brændstofforbrug. Men allerede her har vi illustreret hvorfor bilerne falder mere end MC. Det handler om den lave afgiftssats på 85% som for biler gælder helt op til 185.000 (ex afgift). På motorcyklerne gælder den kun i området 9.600-58.400. Grunden til at det svinger en del hvor meget en bil er faldet i pris, handler primært om at systemet er enormt meget mere kompliceret. Der er en del sikkerhedsfradrag. Derudover "bider" fradrag/tillæg for brændstoføkonomi også en del. Så dem er er meget brændstofbesparende er faldet mere end dem der brugere mere.

Som det fremgår her er prisen excl afgift hele tiden den samme, så nej vi scorer ikke kasse på de nye afgifter - for os er INTET ændret ud over hvor mange penge vi skal sende til SKAT.