af: Chris Anker Petersen
Jeg stiftede bekendtskab med Harley-Davidson første gang i 1994. Jeg kendte godt mærket men have aldrig været i nærheden af en Harley.
I 1994 så jeg en Harley-Davidson Fat-Boy der var annonceret til salg, den havde ikke været indregistreret i DK, hvilket jeg ikke så som et større problem. Det var lige indtil jeg søgte om at få plader på….
Det gik op for mig at det var dyrt og det ville jeg gerne gøre noget ved. Sammen med at par daværende venner søgte vi om tilladelse til at åbne et dealership i Århus hos Harley-Davidson GMBH Deutschlands kontor, som lå i Mörhfelden, en lille forstad til Frankfurt..
Første gang vi ansøgte fik vi blankt afslag. Vi havde ingen location, ingen business-plan, kun optimisme og gå på mod.
Og så ville de beskytte deres dealership i København. Vi lå for tæt på og det ville medføre unfair konkurrence.
Anden gang vi søgte havde vi fået styr både location og business-plan. Desuden havde vi et Danmarkskort med og fik vist hvor lang tid det ville tage at komme fra f.eks. Ålborg til Kbh. hvis man skulle have lavet service på sin cykel. Seks timer hver vej, plus 2-4 timer til service. Altså to døgn i alt . Det var før Storebæltsbroen blev bygget.
5. April 1997 åbnede Caps Århus A/S med en storstilet Grand Opening med deltagelse af henved 6000 gæster og Harley entusiaster.
Hvordan det lod sig gøre, ved jeg ikke helt, for fire dage før vi åbnede havde vi stort set intet på hylderne i butikken. De eneste motorcykler vi havde, var nogle brugte cykler som vi havde fået hjem fra USA.
Det lykkedes at åbne til tiden, da tre containere med tøj og diverse, landede på matriklen 2 døgn før åbningen. Der blev travlt og vi åbnede med et brag, på en dag hvor det sneede….
I løbet af de første år købte vi Dorrit Hansens dealership i København, flyttede butikken til Gl.Køge Landevej 78 i Valby. I Nørre Sundby gik vi 50/50 med Ib Mikkelsen der havde en Harley-Davidson butik.
Caps var også i en årrække importør for Estland og Litauen og Færøerne, og vi er det stadig for Færøerne.
Caps har, siden starten i 1997, ialt importeret ca 3400 nye Harley-Davidson motorcykler.
Uden en massiv økonomisk satsning som jeg var nødt til at stille med, fordi jeg ville have det til at lykkes, er det nok tvivlsomt om Harley-Davidson i Danmark var nået til det nivau, vi har idag.
De økonomiske konjukturers positive udvikling op gennem halvfemserne og nullerne har selvfølgelig også hjulpet til med udbredelsen af Harley-Davidson i Danmark.