Historien om Cap's

Historien om Cap's

af: Chris Anker Petersen

Jeg stiftede bekendtskab med Harley-Davidson første gang i 1994. Jeg kendte godt mærket men have aldrig været i nærheden af en Harley.

I 1994 så jeg en Harley-Davidson Fat-Boy der var annonceret til salg, den havde ikke været indregistreret i DK, hvilket jeg ikke så som et større problem. Det var lige indtil jeg søgte om at få plader på….

Det gik op for mig at det var dyrt og det ville jeg gerne gøre noget ved. Sammen med at par daværende venner søgte vi om tilladelse til at åbne et dealership i Århus hos Harley-Davidson GMBH Deutschlands kontor, som lå i Mörhfelden, en lille forstad til Frankfurt..

Første gang vi ansøgte fik vi blankt afslag. Vi havde ingen location, ingen business-plan, kun optimisme og gå på mod.

Og så ville de beskytte deres dealership i København. Vi lå for tæt på og det ville medføre unfair konkurrence.

Anden gang vi søgte havde vi fået styr både location og business-plan. Desuden havde vi et Danmarkskort med og fik vist hvor lang tid det ville tage at komme fra f.eks. Ålborg til Kbh. hvis man skulle have lavet service på sin cykel. Seks timer hver vej, plus 2-4 timer til service. Altså to døgn i alt . Det var før Storebæltsbroen blev bygget.

5. April 1997 åbnede Caps Århus A/S med en storstilet Grand Opening med deltagelse af henved 6000 gæster og Harley entusiaster.

Hvordan det lod sig gøre, ved jeg ikke helt, for fire dage før vi åbnede havde vi stort set intet på hylderne i butikken. De eneste motorcykler vi havde, var nogle brugte cykler som vi havde fået hjem fra USA.

Det lykkedes at åbne til tiden, da tre containere med tøj og diverse, landede på matriklen 2 døgn før åbningen. Der blev travlt og vi åbnede med et brag, på en dag hvor det sneede….

I løbet af de første år købte vi Dorrit Hansens dealership i København, flyttede butikken til  Gl.Køge Landevej 78 i Valby. I Nørre Sundby gik vi 50/50 med Ib Mikkelsen der havde en Harley-Davidson butik.

Caps var også i en årrække importør for Estland og Litauen og Færøerne, og vi er det stadig for Færøerne.

Caps har, siden starten i 1997, ialt importeret ca 3400 nye Harley-Davidson motorcykler.

Uden en massiv økonomisk satsning som jeg var nødt til at stille med, fordi jeg ville have det til at lykkes, er det nok tvivlsomt om Harley-Davidson i Danmark var nået til det nivau, vi har idag.

De økonomiske konjukturers positive udvikling op gennem halvfemserne og nullerne har selvfølgelig også hjulpet til med udbredelsen af Harley-Davidson i Danmark.

I 1987 blev der ingen nye solgt.

I 1990, 0

I 1991, 1

I 1992, 2

I 1993, 8

I 1994, 13

I 1995, 28

I 1996, 21

I 1997, 25

I 1998, 109

Efter 1999 har salget totalt ikke ligget under 150 enheder pr. År.

Nogle år har antallet endog været et god stykke over 300 enheder.

Det at anskaffe sig en Harley-Davidson er ikke kun at købe et transpormiddel.

Motorcyklen bliver hurtigt en del af familien som man hygger sig med.

Med anskaffelsen åbner der sig også en helt ny verden, for det er ikke blot en motorcykel man har købt. Det er også en ny livsstil, et nyt socialt netværk samt tilbud om at blive medlem af diverse motorcykelklubber.

Den ældste, største og bedst kendte er Harley Davidson Club Of Denmark -  i daglig tale kaldet HDCDK. klubben har opdelt hele landet i distrikter og her igennem rigt repræsenteret ud til den yderste afkrog af landet. Klubben er stiftet for 35 år siden.

Den anden store sammenslutning af Harley-Davidson kørere er HOG - en forkortelse af Harley-Davidson Ovners Group. Den blev startet i 1984 af fabrikken i USA. I dag er det sådan, at det helst ses at de autoriserede dealere over hele verden etablerer deres eget HOG Chapter. Det er 16 år siden at Caps i Århus stiftede det første HOG chapter i Danmark, Chapter 1 Aros Denmark. Senere i 2003 blev Copenhagen Chapter stiftet. Tilbage i 2007 blev der også stiftet et Chapter i Synderjylland.

Et af formålene med et HOG chapter er bl.a. at indsamle penge til velgørende formål, lave aktiviteter der relaterer sig til motorcyklen og hjælpe nye HD kørere med at komme igang på en positiv måde. Derud over er HOG medlemmerne rigtig flinke til at hjælpe deres dealer når der afholdes arrangementer.

Af: Lars Kildholt

Chris Anker-Petersen gik bort i April 2015. Efterfølgende indledte boet gennem formelle ejer "Chris Invest A/S" forhandlinger med Lars Kildholt og Alf Vatne om overtagelse af virksomhederne. I september 2015 lykkedes det. Lars Kildholt overtog Cap's Aarhus A/S og Cap's Copenhagen A/S med Alf Vatne som medejer. Således er virksomhedernes fremtid sikret.

I dag ligger butikken i Århus stadig på Lystrupvej 1E i Risskov mens butikken i Valby i 2003 flyttede 200m ned af Gammel Køge Landevej til nr. 84

Butikken i Aarhus

Butikken i København

28. september 2019 åbnede Cap's Copenhagen helt nyt motorcykelhus i Roskilde. Butikken i Valby blev samtidig lukket efter 17 år på Gammel Køge Landevej 84