Hvad nu med Udstødninger og vejsidesyn

Hvad nu med Udstødninger og vejsidesyn

Du har helt sikkert hørt at der fra 2022 indføres vejsidesyn... Hvad så nu ?? Og hvad med ulovlige udstødninger ?

Først og fremmest
- er der egentlig ikke noget nyt. Der kom nye krav til støj i 2004 og de gælder stadig. Så... var dine udstødninger ulovlige dengang - så er de det stadig.

Det som har skabt en hel del røre i miljøet den seneste tid, er introduktionen af vejsidesyn. Ofte skælder folk ud på regeringen, men i denne sammenhæng er det egentlig mest EU vi bør skælde ud på. I mange år har der eksisteret et direktiv om periodisk syn af køretøjer. Det er det der gør, at du må køre til syn med din bil hvert andet år efter bilen er fyldt 5 år. Men skiftende Danske regeringer har "vredet sig uden om" i årevis omkring motorcykler, med den begrundelse at der simpelthen ikke er basis i uheldsstatistikken for at påstå at Danske motorcykler - uanset alder - er i teknisk dårlig stand.

Men nu går den altså ikke mere - men man har i stedet for at tvinge motorcyklerne til periodisk syn hvert andet år, valgt at lave disse vejsidesyn i stedet.

Det afstedkommer så en masse spørgsmål om hvad der er lovligt eller ej

Motorcykel ældre end årgang 2004
Her KAN der stå en db angivelse på stellet. Hvis der gør det - så er det den der gælder, ved de angivne omdrejninger. Står der ikke noget på stellet, så er det synsvejledningen der gælder. Den kan du altid finde på Færdselsstyrelsens hjemmeside - fstyr.dk

Motorcykler årgang 2004 eller nyere
Her SKAL motorcyklen være udstyret med en e-mærket udstødning. Hvis ikke, så ER den ulovlig også selvom den larmer mindre end standard. e-mærkedede udstødninger er lovlige SÅFREMT de ikke larmer for meget. ALT hvad der er importeret af de officielle kanaler til Europa har mærkater på stellet der fortæller hvor meget motorcyklen må larme i db ved et bestemt antal omdrejninger. Har du en motorcykel som er fremstillet til kørsel på et andet marked end EU, så er der ingen støjangivelser på stellet... og så er det synsvejledningen der gælder - også selvom der findes en "identisk" EU søster som er godkendt til at larme mere.

Jekyll & Hyde 
ALLE J&H udstødninger er e-mærket, MEN e-mærket følger en specifik model. Så for at være lovlig skal typen på udstødningen passe præcis til den model du har. Frem for alt er det vigtigt at motorcyklen SELV passer spjældet. Der er stor forskel fra årgang til årgang. I nogle tilfælde kan "knappen" manuelt styre åben eller lukket. Den går altså ikke - hvis man sætter den til åben. Andre årgange KAN man ikke vælge en indstilling der er ulovlig. Cyklen vil kun åbne hvis det er "tilladt". Der kan selvfølgelig være nogen som har indskudt ekstra afbryder ... men det må man selv sagt ikke.

SYSTEMET omkring Jekyll & Hyde er at de udnytter typegodkendelsen til det yderste. Der er nemlig forskel på støjkrav afhængig af både hastighed og hvilket gear man er i. Det er DE regler J&H bruger helt ud til kanten.... Men det er altså fuld lovligt og årsagen til at udstødningerne er e-mærket.

Generelt om e-mærkede udstødninger

Såfremt du sætter en e-mærket udstødning på din motorcykel, så BORTFALDER støjangivelserne på stel/typegodkendelse på motorcyklen - istedet er det udstødningens e-godkendelse der gælder


Hvordan tjekker du hvor meget din motorcykel må støje ?

Cap's har her i 2022 eksisteret i 25 år. ALLE de motorcykler vi gennem tiden har levereet som nye er forsynet med et skilt eller etiket der sidder på stellet. Den fortæller hvad cyklen er godkendt til. Man hvad nu hvis din cykel er ældre eller måske parallelimporteret fra et land uden for EU ???

Start altid med https://motorregister.skat.dk  - (login ikke påkrævet) … i venstre side – vælg ”køretøjsdetaljer” herefter ”vis køretøj”- Slå motorcyklen op på regnr. eller stelnummer

Lige under fabrikat/variant står der ”EF-Typegodkendelse”

Hvis IKKE der står noget der – så er det synsvejledningen der gælder i forhold til støj

Hvis der står et godkendelsesnummer der IKKE starter med ”e” – så kan det viste typegodkendelsesnummer oftest slås op på https://www.fstyr.dk/da/Krav-til-koeretoejer/Typegodkendelser#find-typegodkendelse – standstøj er angivet i typegodkendelsen. 

Hvis man har en cykel hvor typegodkendelsen starter med ”e” – så fremgår støjgodkendelse af opslaget på motorregistret under fanebladet  ”tekniske oplysninger” - men den gælder kun hvis du kører med det originale e-mærkede udstødninger. Har du sat anden e-mærket udstødning på, så er det udstødningens godkendelse der gælder

Hvis ingen af ovennævnte metoder giver svar – så er der formentlig kun synsvejledningen tilbage.
Synsvejledningen kan findes her: https://www.fstyr.dk/da/Syn-af-koeretoej/Vejledning-om-syn-af-koeretoejer

Helt generelt er det sådan at cykler af årgang 2004 og nyere SKAL køre med ”e” mærkede udstødninger for at være lovlige. Her hjælper støjmålinger ikke. Selvom man evt har fundet en udstødning der larmer MINDRE end standard så er den IKKE lovlig med mindre den er e-mærket (men chancen for at blive stoppet med en cykel der intet siger er nok ikke så stor) Det er også sådan at hvis man f.eks. kører med US model cykel fra efter 2004 så er den IKKE lovlig med mindre man har fået originale e mærkede udstødninger på eller andre e-mærkede udstødninger der passer til modellen. Originale US potter er ALDRIG lovlige i EU fra 2004 og frem